Intjänade småslantar som blir storslantar i längden!


När man flyttar hemifrån och ska till med att beställa tv, bredband, telefoni, elverk etc. så bör man tänka efter en extra gång innan man bestämmer sig för vilket slags bolag man ska vända sig till och vad man bör tänka på innan något tecknas.

Ingen har tidigare påpekat att man bör ha ett avtal med sitt elbolag om hur hög månadsavgiften skall vara. Ingen någonsin har sagt det till mig, och inte heller gör de så stor reklam för det hela heller. Men idag när räkningen från vårt elverk kom höll ögonen på att hoppa ur mig! Elförbrukningen för ynka 2 månader hamnade på 2541 kr! Fattar ni, för 2 månader bara! Skitförbannad och less ringde jag elverket och enligt henne där hade man inte tecknat något avtal ännu så då körde de automatiskt på en "tillsvidare avgift". Men hur i hela världen skulle jag kunna veta det då? Efter många om och men så kom det ju fram till att det varken var mitt eller Nichlas fel att inget avtal hade skrivits utan att Nichlas mor hade på egen hand skrivit över det utan att få information om att man ska skriva avtal. Herregud! Så nu får vi punga upp 2541 kr för helvetesel! Sist vi fick elräkning var den på 351 kr. Skaplig skillnad. Så tänk er för när ni ska välja elverk och att det SKA tecknas avtal för billigast månadsförbrukning. Jag tecknade iaf rörligt avtal idag, vilket tjejen i telefonen erbjöd mig som billigast möjligt. Men ändå konstigt att Nichlas mamma kan få rättigheten att fixa så att Nichlas står på elen i vår lägenhet utan Nichlas medgivande. Finns det inga riktiga regler för sånt?

I samband med allt detta ståhej så passade jag på att ringa Telia och fixa avtal med dem också. Om ett billigare alternativ i fast telefoni - mini. Det innebär att det inte är någon fast avgift per månad och man ringer för 69 öre/min till alla mobiler och för 20 öre/min till fasta telefoner dygnet runt. Det tidigare som vi hade var Telia bas och innebar att vi hade en fast avgift på 375 kr/månaden plus det vi ringer för. Det var alles för dyrt! Lika så med mitt mobila bredband sammankopplade jag med vårt fasta bredband. Det tjänade jag ca 50 kr/mån på!

Blir ju en del pengar i längden :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0